Tuesday 22 May 2012

Els nous registres artístics dels anys 60: Performance i Body Art

La crisis de la Modernitat que a partir de mitjan segle XX va començar a afectar el pensament i la cultura occidentals, així com la salvatge mercantilització de l’art, provocaren una profunda reflexió entre els cercles intel·lectuals i artístic del moment, que varen arribar a qüestionar-se tot allò realitzat fins al moment i fins i tot varen posar en dubte l’eficàcia del mateix concepte d’ “avantguarda”.
Alguns artistes reaccionaren davant del circuit comercial en el que  l’art s’havia vist immers durant les darreres dècades i començaren a proposar nous registres d’expressió que apostaven per un tipus d’art que no pogués ser comprat ni venut, en última instància, un art al marge del mercat i testimoni de la actuació efímera dels creadors en un lloc i temps determinats de la qual només la fotografia o el vídeo en deixarien constància. Aquestes noves formes d’expressió van ser la performance, el happening i l’environment. Les dues primeres acostumen a confondre’s i, en ocasions, s’utilitzen indistintament ambdós conceptes per referir-se a una mateixa realitat. Per performance s’entén aquella manifestació artística amb un guió tancat que pretén suscitat quelcom en l’espectador, però sense esperar la seva intervenció; mentre que en el happening el guió de l’artista és completament obert i per a la seva completa realització és necessària la participació de l’espectador. Per la seva banda, l’environment és la creació d’un espai tridimensional (permanent o efímer) on el propi artista i l’espectador poden tancar-s’hi i experimentar múltiples sensacions visuals, olfactives, auditives, tàctils i, fins i tot, cinètiques. No obstant, ens centrarem en les dues primeres manifestacions per estar aquestes estretament vinculades a una nova tipologia artística que començà a tenir molta força a partir dels anys 60. Ens estem referint al body art o art corporal, en el qual el cos humà (tant el de l’artista com el de terceres persones) esdevé el subjecte i l’objecte de creació, és a dir, es converteix en un mitjà o instrument d’expressió. Un dels seus precursors va ser Yves Klein, qui en les seves cèlebres “antropometries” convertia les seves models en “pinzells vius” en amarar els seus cossos amb pintura (Blau Klein Internacional) per després deixar les seves marques en grans fulles de paper blanc disposades al terra, convertint així el procés de creació en pràcticament un ritual en el que la interacció del cos resultava quasi més importat que el resultat de l’actuació. En aquest sentit, totes les seves acciones es van realitzar davant de fotògrafs i periodistes per tal que deixessin testimoni de la seva aristotèlica idea segons la qual era la forma la que es deixava revelar per mitjà de la pintura i l’empremta. 

Yves Klein, Antropometries, 1960

En altres ocasions, en canvi, accions de lo més quotidianes i simples es convertien en el tema principal d’aquestes actuacions. Així, el polifacètic Andy Warhol – fent gala de la seva categoria d’home-espectacle – va filmar-se a si mateix menjant una hamburguesa, Bruce Nauman es va retratar en el moment en el que escopia un raig d’aigua per al boca, titulant la seva obra Retrat d’artista com a font, i fins i tot l’italià Piero Manzoni va arribar a l’extrem d’enllaunar els seus excrements i comercialitzar-les amb el nom de Merda d’artista, venent-les al preu de cotització a la borsa del gram d’or, i demostrà així el nivell de mercantilització al qual havia arribat la producció artística.


Bruce Naumann, Autorretrat de l'artista com a font, 1967
Piero Manzoni, Merda d'artista, 1961


D’altra banda, nombrosos artistes van convertir la performance en la via més radical d’expressió del seu món interior, i van arribar fins i tot a exposar el seu cos a situacions extremes, fent així de l’alienació, el masoquisme, el dolor i la sang (tant real com simbòlica) els eixos vertebradors de la seva acció. Aquest és el cas de Joseph Beuys i el seu comportament sota els efectes del LSD, Chris Burden i el seu tret verídic al braç a Shoot (1971), Dennis Oppenheim i la seva exposició solar excessiva amb un llibre sobre l’abdomen, Orlan i les seves constants operacions de cirurgia estètica o Gina Pane i les seves múltiples laceracions amb ganivetes d’afaitar.

Dennis Oppenheim, Posició de lectura per a una cremada de segon grau, 1970

Davant d’aquest panorama a vegades ha sigut difícil separar la performance i el happening dels rituals més primitius en els quals les altes dosis de crueltat i sexualitat tenen una gran importància. El precursor d’aquesta tendència fou el denominat “Accionisme Vienès”, que va convertit els “misteris orgiàstics” en la via d’expressió per excel·lència; posteriorment, altres personalitats varen optar per procediments similars per drenar, a través de la catarsis que suposava l’esdeveniment artístic, els seus fantasmes interiors. Aquest és el cas de la sèrbia Marina Abramovic i les seves mobroses accions en les que feia front als horrors viscuts a la Guerra dels Balcans, la cubana Ana Mendieta i els sacrificis d’animals per denunciar la situació d’inferioritat del gènere femení, o l’espanyola Pilar Albarracín, qui en els darrers anys ha fet de la sang un dels components fonamentals de la seva creació. Aquesta artista, de gran projecció internacional, ha aconseguit recórrer a l’ús reiterat dels estereotips per destacar la importància de la diferència, tant cultural com de gènere. A Toilette (1991), Prohibido el cante (2000) o La cabra (2001) assistim a durs rituals que no deixen indiferent a l’espectador i que serveixen a l’artista per qüestionar-se críticament sobre aspectes de la nostra història més recent sense perdre mai de vista els continguts feministes.
La llista d’artistes que des de fa mig segle han optat per aquest tipus d’actuacions és infinita. Cadascun d’ells tenia motivacions diferents, un modus operandi divers i un llenguatge molt particular. Però malgrat això, tots compartien un mateix principi: provocar una reacció mental en l’espectador, ja fos positiva o negativa. El que importava era fer-lo sortir de l’estat d’anorreament en el que es trobava – fruit de l’acomodament al que havia arribat gran part de l’art en substituir el compromís per la comercialitat – a través d’una forma artística que reaccionava contra els procediments tradicionals i el convidava a experimentar més enllà del sol objecte físic.



Links:

No comments:

Post a Comment